Limbo Hardware, Praque Quadrennial, Prague, CZ, 2023

8. 6. — 18. 6. 2023,
české zastoupení
Holešovická tržnice, hala 13, Praha

Kurátor: Pavel Švec

Ocenění/Awards:
Nejlepší koncept Výstavy zemí a regionů/Best Concept in the Exhobition of Countries and Regions
Cena Volkswagen za udržitelnou výstavu/Volkswagen Award for the Most Sustainable Exhibition

Exhibited work:
Limbo Hardware

Limbo Hardware představuje znepokojivou reflexi atomizovaného světa, skládajícího se z nepřeberného množství paralelních pravd a alternativních realit. Relativizuje nejen omezené spektrum našeho racionálního uvažování, ale třeba i vnímání prostoru a fyzické vzdálenosti.

Precizní zpracování s akcentem na detail. Důraz na přímou, smyslovou zkušenost a až fyzické působení na diváka. Unikátní a kontinuálně rozvíjený rukopis, inspirovaný spíše osobní fascinací než zájmem o aktuální trendy současného umění. Spektakulárním způsobem sdílené pochybnosti o zřetelnosti hranic mezi skutečností a iluzí, mezi strojovými algoritmy virtuálního prostředí a fluidní realitou, kterou jsme obklopeni mimo dosah monitorů a displejů svých chytrých zařízení.

To jsou stěžejní atributy tvorby Davida Možného (*1963), umělce, který se etabloval především jako autor digitálně animovaných videí a videoinstalací. V posledních letech se však těžiště jeho tvorby posouvá blíže ke klasickému pojetí uměleckého díla, přestože prostředky, které Možný nyní využívá, mnohdy spadají spíše do sféry scénografie. Příznačný a téměř všudypřítomný filmový narativ se postupně stává pouhou indicií či fragmentem vyzývajícím k divákově aktivní participaci. Jako by to byl právě on, kdo se stává hlavním hrdinou sledovaného díla a jediným, kdo může rozplést všechny jeho metafyzicky tajuplné zápletky protkané pocitem tísně, prázdnoty a bezúčelnosti. Skrze své promyšlené a pečlivě zpracované zásahy do vnímané reality či její modifikované vizualizace vyvádí Možný diváka z iluzorních jistot a rovnováhy a odhaluje zneklidňující křehkost našich ustálených koncepcí o světě, který se stálosti vzpírá. Kulisy však autorovi neslouží jen jako pozadí pro zápletku, ale stávají se hlavním nosičem informace, jejíž obsah osciluje mezi důvěrným zpodobněním mentálního a emocionálního rozpoložení a vizionářskou výpovědí o stavu naší civilizace.

Zmíněné tendence pak kulminují právě v instalaci Limbo Hardware, jejíž název odkazuje k předpeklí, či v širším smyslu k jakémusi stavu vydělení z konvenčních struktur, a která představuje znepokojivou reflexi atomizovaného světa, skládajícího se z nepřeberného množství paralelních pravd a realit. Prostor před našima očima se tak rozbíhá do několika alternativních světů a kdesi v mezerách mezi nimi se pak vznáší i otázka po soudržnosti kulis, ve kterých se odehrávají naše životy.

Pavel Švec

Limbo Hardware is a disturbing reflection of an atomised world consisting of a plethora of parallel truths and alternative realities. It relativises not only the limited spectrum of our rational thought, but also our perception of space and physical distance.

Precise craftsmanship with an emphasis on detail. Emphasis on direct, sensory experience and even physical impact on the viewer. A unique and constantly evolving manuscript, inspired by personal fascination rather than interest in current trends in contemporary art. A spectacularly shared questioning of the distinct boundaries between reality and illusion, between the machine algorithms of the virtual environment and the fluid reality that surrounds us beyond the reach of our monitors and the screens of our smart devices.

These are the core attributes of the work of David Možný (*1963), an artist who has established himself primarily as an author of digitally animated videos and video installations. In recent years, however, the focus of his work has moved closer to the classical concept of the artwork, although the means Možný now uses are often more in the realm of scenography. The characteristic and almost omnipresent film narrative gradually becomes a mere clue or fragment that calls for the viewer’s active participation. It is as if the viewer becomes the main protagonist of the work under scrutiny and the only one who can unravel all its metaphysically mysterious plots, interwoven with a sense of distress, emptiness and purposelessness. Through his thoughtful and carefully crafted interventions into perceived reality or its modified visualisations, Možný takes the viewer out of illusory certainties and equilibria, revealing the unsettling fragility of our fixed notions of a world that defies permanence. The scenery, however, does not merely serve as a backdrop for the action, but becomes the main carrier of information, the content oscillating between an intimate representation of mental and emotional states and a visionary statement about the state of our civilisation.

These tendencies culminate in the installation Limbo Hardware, whose title refers to the pre-inferno or, in a broader sense, to a state of separation from conventional structures, and which is a disturbing reflection of an atomised world consisting of a plethora of parallel truths and realities. The space before our eyes thus unfolds into several alternative worlds, and somewhere in the gaps between them the question arises as to the coherence of the sets in which our lives take place.

Pavel Švec